Szkolna Liga Informatyczna

 

 

Program zajęć rozwijających opracowany jest z myślą o uczniach (kl. 7), którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania informatyczne, pragną rozszerzać wiedzę z zakresu programowania.

Projekty

PROJEKT SZKOŁA MIĘDZYPOKOLENIOWA

                W lutym i marcu 2025 roku w Naszej szkole realizowany był projekt Szkoła międzypokoleniowa, którego celem było zorganizowanie warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów, zaangażowanie w te działania uczniów, a przede wszystkim otwarcie szkoły na wyjątkowy dialog młodszego i starszego pokolenia.
               Przed rozpoczęciem warsztatów uczniowie klasy 7a, 8a oraz 8b wzięli udział w szkoleniu, którego celem było uwrażliwienie ich na potrzebę okazania empatii, wykazanie się cierpliwością oraz wyrozumiałością wobec uczestników warsztatów.
Pierwszy moduł tematyczny został poświęcony bezpieczeństwie w Internecie. Uczniowie zaangażowani w realizację projektu w krótkim wstępie wyjaśnili seniorom, m.in. czym jest przeglądarka internetowa, poczta e-mail, jakie są rodzaje komunikatorów. Uczniowie omówili wiele ważnych kwestii, m.in. programy antywirusowe, aktualizacje oraz silne hasła. Następnie uczniowie pracowali, wspólnie z seniorami, przy komputerach. Ćwiczenia, które wykonywali to, m.in.: zakładanie poczty internetowej, przesyłanie prostych wiadomości z załącznikami.
               Kolejny moduł tematyczny dotyczył ukazania możliwości technologii cyfrowej jako wsparcie w codziennych sprawach. Te warsztaty poruszały kwestie związane z bezpiecznymi zakupami online, a także wskazanie seniorom możliwości wykorzystania aplikacji tj. mObywatel, Internetowe Konto Pacjenta, Profil Zaufany, czy platforma E-usług.gov.pl. Uczniowie zaprezentowali również m.in.: najpopularniejsze strony i platformy streamingowe służące do oglądania filmów i seriali online, a także strony, dzięki którym można obejrzeć koncerty i wydarzenia na żywo. Uczniowie przygotowali zadania dla seniorów, tj.: wyszukanie dowolnego filmu, wspólna gra w szachy, posługiwanie się nawigacją oraz wyszukiwanie połączeń komunikacji miejskiej, wirtualne zwiedzanie muzeum.
              Ostatni moduł tematyczny poświęcony został zagrożeniom w Internecie. Uczniowie przygotowali scenki rodzajowe poruszające kwestię oszustw, w tym  szczególnie phishingu. Młodzież zaprezentowała trzy najczęściej spotykane metody wyłudzania pieniędzy: „na wnuczka”, fałszywy policjant oraz fałszywy pracownik banku. Krótkie przedstawienie zostało przygotowane i nagrane przez koordynatora projektu. Uczniowie przygotowali również dla seniorów kilka fałszywych wiadomości e-mail, które wspólnie analizowali, wskazując te elementy, które powinny zaniepokoić i zwrócić uwagę na to, że może to być oszustwo.
             Podsumowując, realizacja projektu była wspaniałą okazją dla zaangażowanych uczniów nie tylko do podniesienia własnych kompetencji cyfrowych, ale przede wszystkim do wejścia w rolę mentora, który mógł dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Seniorzy byli zachwyceni postawą i otwartością uczniów, którzy spisali się znakomicie. Był to również bardzo owocny czas dla nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu: Anna Szrajbrowska-Winiecka, Iwona Szymańska, Julia Łucka, Monika Koszalik, Magdalena Korcz.

 

koordynator projektu: Paulina Szafrańska

 

szkolenie
moduł I
moduł II
moduł III
SPOT

 

Sanie św. Mikołaja

Uczestnicy zajęć dodatkowych Szkolnej Ligi Informatycznej przygotowywali projekt sań świętego Mikołaja według własnego pomysłu. Następnie ich zadaniem było zaprogramowanie ścieżki ruchu pojazdu po wyznaczonej trasie. Poniżej efekty pracy uczniów 😀

 

#EUCodeWeek 2024

Uczestnicy zajęć dodatkowych Szkolnej Ligii Informatycznej przygotowali projekt Piłkarz, do którego stworzenia wykorzystali LEGO Education Spike. Uczniowie współpracowali, aby wykonać różne zadania. Wyzwanie polegało na zbudowaniu robota, który strzeli jak najwięcej bramek. Uczniowie rywalizowali między sobą, który zespół strzeli więcej bramek. Kolejnym etapem pracy, była modyfikacja robota, aby ulepszyć jego motorykę.

Zaczynamy! 🙂