Koło biologiczne

Potęga wody

Działalność Koła biologicznego „Badacze zdrowej żywności” w roku szkolnym 2024/2025

W Kole biologicznym uczestniczą uczniowie z klas 5 i 6 pod kierunkiem Anny Bartkowiak. W tym roku w harmonogramie zajęć znajdują się tematy związane z żywnością, m.in. badaniem miodu, w tym rozpoznawaniem miodu naturalnego od sztucznego, a także znaczenia pszczół w przyrodzie. Jeszcze w tym roku szkolnym poznamy rodzaje ziół i ich rolę w żywieniu, sprawdzimy jak powstaje pleśń na chlebie, poznamy przyczynę psucia się tłuszczów oraz różnice między jogurtem, kefirem i maślanką.

Na zajęciach realizowany był także projekt „Być jak Ignacy”, którego tematem przewodnim była „Potęga wody”. Uczniowie wykonali wiele mini-projektów dotyczących: przyrody, fizyką, techniki, ekologii i chemii wody. Ich celem było przede wszystkim zwiększenie świadomości na temat roli wody, jej właściwości i zjawisk z nią związanych oraz  doskonalenie umiejętności obserwacji, aktywizowanie ciekawości i aktywności poznawczej uczniów.

 

klasy 5

            W styczniu 2024r. uczniowie naszej szkoły rozpoczęli zajęcia w ramach Koła biologicznego. Celem działalności Koła jest rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów, poszerzanie przez nich wiedzy biologicznej i zdobywanie nowych umiejętności. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli tym samym na kształtowanie aktywności twórczej uczniów, współdziałanie w zespole, zdobywanie umiejętności łączenia teorii z praktyką, a także odkrywania tajemnic życia na drodze eksperymentów. Każde zajęcia poprzedzone są teoretycznym wprowadzeniem do tematu, a następnie uczniowie, indywidualnie lub grupowo, wykonują ciekawe doświadczenia. Tematem przewodnim koła jest żywność „od środka”. Na pierwszych zajęciach uczestnicy Koła zapoznali się z wyposażeniem pracowni biologiczno-chemicznej oraz zasadami prowadzenia eksperymentów. Na kolejnych lekcjach uczniowie sprawdzali m.in. czy produkty, takie jak np.: mąka, cukier, sól, kasza o tej samej wadze mają taką samą objętość. Ciekawy eksperyment przeprowadzali także z wykorzystaniem jajek kurzych. Ważyli każde jajko w całości, jak i poszczególne jego elementy (skorupkę, żółtko i białko). Dla wielu z nich rozdzielenie poszczególnych elementów jajka stanowiło nie lada wezwanie. Przed uczniami jest jeszcze wiele ciekawych doświadczeń oraz zdobywanie nowych informacji. Poznają bliżej inne składniki żywności, które znajdują się w naszej codziennej diecie (tłuszcze, białka, mleko, błonnik), a także usłyszą na czym polega żywność ekologiczna, żywność funkcjonalna oraz w jaki sposób zagospodarowujemy bioodpady.