Z lekturami za pan brat

Mitologia – powtórzenie 

W klasie 5c odbyła się iście boska lekcja, a to za sprawą kolejnych działań w ramach innowacji „Z lekturami za pan brat”. Celem zajęć było powtórzenie wiadomości z mitologii w klasie piątej. Uczniowie wzięli udział w „Wielkiej grze bogów greckich” – teleturnieju wzorowanym na programie 1 z 10. Uczestnicy nie tylko testowali swoją wiedzę, ale również wcielili się w wybranych bogów, przygotowując odpowiednie atrybuty i stroje. Dzięki elementom dramy, wchodzenia w rolę, nauka stała się angażującym doświadczeniem, pozwalającym na lepsze zrozumienie oraz utrwalenie wiadomości o mitach greckich.

„Chłopcy z Placu Broni”

Działania w ramach innowacji „Z lekturami za pan brat” przynoszą kolejne efekty! Podczas omawiania utworu Ferenca Molnara klasa 5c miała okazję ułożyć piramidę wartości i tym samym ocenić postawy oraz zachowania bohaterów książki „Chłopcy z Placu Broni”. W ramach podsumowania pracy uczniowie mogli wykorzystać swą energię w czasie lekcji wykorzystującej pomysł „lektury nad głowami”. Na rozwieszonym w klasie sznurku przyczepiono kolorowe kartki, na których zapisane były pytania dotyczące lektury. Grupa, która najszybciej i bezbłędnie odpowiedziała na nie pełnym zdaniem, wygrała. Rywalizacja była zacięta.

Wesoły świat Mikołajka

Klasa 4b po raz kolejny podjęła działania realizowane w ramach innowacji „Z lekturami za pan brat”. Tym razem uczniowie skupili się na wesołym świecie „Mikołajka” Goscinnego i Sempégo. Czwartoklasiści wykazali się pomysłowością i zaangażowaniem, wykonując w kilkuosobowych grupach lapbooki. Tworząc tzw. „książki na kolanach”, uczniowie zastosowali obrazkowe mapy myśli, krzyżówki, rysunki itp. Zbieranie informacji do lapbooka pozwoliło im utrwalić wiedzę związaną ze światem przedstawionym lektury. W ramach ćwiczeń przygotowujących do redagowania charakterystyki postaci uczniowie stworzyli papierową wersję profilu portalu społecznościowego – facebook wybranego bohatera „Mikołajka”.

 

Afrykańska przygoda

Klasa 5b wzięła udział w fascynujących działaniach skupionych wokół lektury Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”. Aby doskonalić umiejętność porządkowania zdarzeń, uczniowie przenieśli się w świat bohaterów – Stasia i Nel i urządzili „lekturowe… wielkie pranie”. W trakcie pracy nad projektem „Egzotyka afrykańskiego lądu” klasa na kolorowych latawcach, odgrywających ważną rolę w powieści, gromadziła informacje na temat tego zróżnicowanego kontynentu. Działania pomogły uczniom w lepszym zrozumieniu lektury, rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i kształtowaniu wrażliwości na różnorodność kultur.

 

 

Magia „Pinokia”

Klasa 4b miała okazję przenieść się w magiczny świat „Pinokia”. Kreatywnych działań nie zabrakło. Uczniowie wzięli udział w lekcji opartej na pomyśle „lektury w pudełku”, w którym podczas czytania gromadzili przedmioty bezpośrednio lub pośrednio związane z fabułą, postaciami czy miejscami akcji. Dzięki temu nietypowemu zadaniu, uczniowie włączyli się w proces lektury w sposób praktyczny i interaktywny.

Ponadto dzięki metodzie „lektury na wieszaku” uczestnicy lekcji gromadzili najważniejsze informacje związane ze światem przedstawionym utworu. Nieszablonowa forma prezentacji pozwoliła na stworzenie zbioru wiedzy w atrakcyjny sposób.

 

W fantastycznym świecie „Akademii Pana Kleksa”

Klasa 4b podjęła działania realizowane w ramach innowacji „Z lekturami za pan brat”, które były skupione na lekturze „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy. Barwne doświadczenia i kreatywne aktywności pozwoliły naszym uczniom zgłębić świat tej wyjątkowej książki.

Gra „Lekturowe taboo” stała się pretekstem do eksploracji świata przedstawionego „Akademii Pana Kleksa”. Hasła związane z utworem były kluczem do emocjonującej zabawy, przy okazji rozwijając umiejętności komunikacyjne i logiczne uczniów.

Podczas lekcji – Dzień w Akademii Pana Kleksa – uczniowie pracowali metodą stacji zadaniowych, która aktywizowała uczestników, doskonaliła umiejętność pracy w grupie, a także kształtowała przeróżne kompetencje kluczowe. Już na początku zajęć wszyscy wylosowali kolorowe kleksy, które umożliwiły sprawny podział na grupy. Każda stacja oferowała wyjątkowe wyzwanie, zmuszając uczestników do aktywnego angażowania się w zadania, które łączyły przyjemność z nauką. Były to niesamowite lekcje: przędzenia liter, kleksografii, rupieciarni, geografii oraz kolorystyki.

Dzieci były nagradzane za aktywność – jak przystało na uczniów Ambrożego Kleksa – kolorowymi piegami, które dodatkowo podkreśliły ich zaangażowanie i twórcze podejście do wyzwań, jakie stawiała przed nimi akademia.

Te działania nie tylko poszerzyły horyzonty uczestników zajęć, ale również umożliwiły im odkrycie tajemniczego świata lektury w sposób interaktywny oraz pełen radości.

 

Przygoda z lekturą „Tajemniczy ogród”

W ramach innowacji pedagogicznej „Z lekturami za pan brat” klasa 5b i 5c podjęły szereg działań mających na celu rozwijanie umiejętności czytania, analizy tekstu oraz rozbudzanie zainteresowania literaturą wśród uczniów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze etapy realizacji przedsięwzięcia podczas omawiania powieści F.H. Burnett „Tajemniczy ogród”.

W ramach ćwiczenia doskonalącego umiejętność porządkowania zdarzeń lektury uczniowie w kilkuosobowych grupach umieszczali najważniejsze wydarzenia na wielkiej osi czasu we właściwej kolejności.

Kreatywność uczniów została wykorzystana podczas tworzenia plakatów, na których umieścili informacje dotyczące bohaterów powieści. To zadanie nie tylko angażowało uczniów, ale także pozwalało im lepiej zrozumieć charaktery postaci oraz ich role w utworze.

Uczniowie podjęli się próby charakterystyki Mary Lennox, korzystając z metody myślowych kapeluszy de Bono.

Za pomocą specjalnie przygotowanej róży uczniowie rozszyfrowywali zagadki dotyczące tajemniczego ogrodu.

W celu podsumowania pracy z lekturą uczniowie podzieleni na grupy zagrali w grę planszową pt. „Zagadki Ogrodu”. Chętni uczniowie wykonali własną grę w ramach zadania dodatkowego.

Działania podjęte w ramach innowacji „Z lekturami za pan brat” okazały się nie tylko skuteczną formą rozwijania umiejętności czytania, ale także wzbogaciły proces edukacyjny o elementy kreatywności i interakcji. Uczniowie z zapałem angażowali się w różnorodne aktywności, co przekładało się na lepsze zrozumienie lektury i rozwój kompetencji społecznych.