INNOWACJA PEDAGOGICZNA metodyczna
„English Fun Learning” – Gry dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego
Projekt zajęć pozalekcyjnych wspierający naukę języka angielskiego w klasach 4-6.
Opracowała: mgr Natalia Kabacińska
Szkoła Podstawowa nr 91 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Wybickiego w Poznaniu
Czas realizacji: 02.2023 – 05.2023 r. (z możliwością kontynuowania w kolejnym roku szkolnym)
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Propozycja zajęć rozwijających sprawna i skuteczną komunikację w języku angielskim z wykorzystaniem gier dydaktycznych. Stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości nauki języka angielskiego ze szczególnym naciskiem na jego najistotniejszy aspekt – umiejętność sprawnego komunikowania się w mowie i piśmie.
Opis innowacji:
Wstęp
Znajomość języka angielskiego we współczesnym świecie jest niezwykle ważna. Ułatwia podróże i poznawanie świata. Umożliwia porozumiewanie się z obcokrajowcami, a przede wszystkim pozwala na komunikację. Język angielski jest mostem który łączy nas ze światem. Aby ten most mógł sprawnie funkcjonować uczniowie muszą być zmotywowani i chętni do pogłębiania swojej wiedzy. Dlatego, postanowiłam przeprowadzić innowację dla uczniów klas 4-6, której celem będzie poszerzanie wiedzy z języka angielskiego. Aby skutecznie zachęcić uczniów do aktywnego udziału w lekcjach, doskonalić ich słownictwo oraz wymowę, ćwiczyć poprawność leksykalną i gramatyczną oraz wszelkiego rodzaju wypowiedzi wykorzystam w tym celu gry dydaktyczne. Będą to zarówno gry tradycyjne (gry planszowe, gry handmade) jak i bardziej nowoczesne gry i różnego rodzaju quizy online .Myślę, że tak przygotowane zajęcia staną się dla uczniów dużo bardziej atrakcyjne i skutecznie zachęcą ich do aktywnego udziału w lekcji.
Założenia ogólne
Projekt zajęć „ English Fun Learning” został opracowany jako forma zajęć dodatkowych wpływających na rozwój ucznia. Założeniem innowacji jest promowanie nauki języka angielskiego, wykorzystanie potencjału uczniów a także uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego.
Cele innowacji
Głównym celem innowacji jest wzrost komunikatywności uczniów w języku angielskim oraz doskonalenie umiejętności językowych uczniów tj. mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie oraz stosowanie struktur gramatyczno-leksykalnych.
Cele ogólne:
- Poszerzenie zasobu słownictwa.
- Poprawne tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Powtórzenie materiału gramatyczno-leksykalnego- Poszerzenie wiedzy ogólnej uczniów oraz wiedzy dotyczącej krajów anglojęzycznych.
- Rozwijanie kreatywności i samodzielnego uczenia się, wyszukiwania, korzystania z różnych źródeł informacji.
- Zachęcanie uczniów do korzystania z różnorakich narzędzi TIK, w celu poszerzania swojej wiedzy
- Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i w zespole.
- Przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty
Cele szczegółowe dla ucznia:
-
- Usprawnienie komunikatywności i poprawnego porozumiewania się w języku angielskim.
- Zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego.
- Rozwój słownictwa i powtórzenie struktur gramatycznych.
- Rozwój umiejętności czytania, słuchania, pisania oraz mówienia.
- Umiejętność współpracy i współdziałania w grupie, zespole projektowym.
- Zwiększenie zainteresowania kulturą krajów anglojęzycznych.
- Zwiększenie świadomości i otwartości na inne kultury
Metody i formy
Aby innowacja była skuteczna, będą stosowane różne metody i formy pracy. Uczestnicy zajęć będą pracowali samodzielnie, w parach oraz w grupach. Podczas zajęć będą wykorzystywane m.in. następujące metody, TPR (Total Physical Response), metoda komunikacyjna, praktyczna, gramatyczno-tłumaczeniowa, metody aktywizujące. Uczniowie będą korzystali z różnych materiałów i pomocy dydaktycznych.
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- aktywnie spędzają czas w miłej i przyjaznej atmosferze,
- nawiązują pozytywne relacje w grupie,
- wzmacnia wiarę we własne możliwości,
- uczą się wykorzystywać nowoczesne technologie do nauki języka obcego,
- w naturalny sposób uczą się mówić w języku obcym.
Nauczyciel:
- planuje i przygotowuje materiały umożliwiające uczniom komunikację w języku obcym,
- kształtuje umiejętność współpracy,
- uczy poprzez zabawę,
- integruję się z grupą.
Szkoła:
- podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów,
przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty,- podniesienie jakości pracy szkoły poprzez poszerzenie oferty edukacyjnej dla ucznia zdolnego,
- rozwijanie aktywności ucznia.
Tematyka zajęć
Tematyka zajęć jest zgodna z wymaganiami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Swoim zakresem obejmuje wszystkie sprawności językowe tj. mówienie, słuchanie, pisanie i czytanie. Uczniowie będą mieli możliwość rozwijania swoich sprawności językowych oraz zwiększania swojej motywacji do nauki języka obcego poprzez atrakcyjną formę zajęć.
Obszar planowanych zagadnień:
- Praca ze słownictwem w zakresie tematów: człowiek, praca, życie rodzinne i towarzyskie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, nauka i technika, życie społeczne, elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych.
- Powtarzanie i utrwalanie struktur gramatycznych
- Skupianie uwagi na tworzeniu spójnych i logicznych wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Ewaluacja:
W trakcie trwania innowacji systematycznie prowadzona będzie analiza pracy uczniów oraz ewaluacja podjętych zadań. Na bieżąco dokonywana będzie obserwacja pracy i postępów uczniów. Uczniowie wypełnią ankietę dotyczącą skuteczności prowadzonych zajęć. Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione w formie sprawozdania.