INNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna
„Pięknie piszę to, co słyszę – rozwijanie bazowych funkcji słuchowych oraz sprawności grafomotorycznej”.
Projekt zajęć pozalekcyjnych wspierający rozwój percepcji słuchowej oraz sprawności grafomotorycznej uczniów klasy 1a.
Opracowała: Marlena Bogacka – Rzepecka
Szkoła Podstawowa nr 91 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. J. Wybickiego w Poznaniu
Czas realizacji : 1.10. 2022r. – 30.04.2023r.
Prawidłowy rozwój funkcji słuchowych, wzrokowych oraz sprawność manualna to ważne elementy wpływające na osiągnięcie umiejętności szkolnych, takich, jak czytanie i pisanie. Ze względu na zróżnicowany poziom umiejętności uczniów w klasie pierwszej, bardzo istotne jest wyrównywanie ich szans edukacyjnych już na początku nauki w szkole. „Pięknie piszę to, co słyszę…” to zajęcia efektywnie wpływające na wiele obszarów rozwojowych dzieci, takich, jak sprawność ruchowa i manualna, wydłużenie czasu koncentracji uwagi, pobudzenie rozwoju mowy i percepcji słuchowej, a także koordynacji wzrokowo – ruchowej. Proponowane ćwiczenia i zabawy umożliwiają dzieciom ekspresję przeżyć i uczuć w różnych formach aktywności, z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
Projekt zajęć „Pięknie piszę to, co słyszę…” opracowany został jako nowa forma zajęć pozalekcyjnych, wpływająca na wszechstronny rozwój uczniów. Systematyczne uczestnictwo w tego rodzaju zabawach i ćwiczeniach stymuluje ich rozwój poznawczy, emocjonalno – społeczny i fizyczny. Uczniowie podczas zajęć, w atmosferze akceptacji i poczuciu bezpieczeństwa, wykształcają również pożądane cechy charakteru, jak dyscyplina, porządek, poczucie odpowiedzialności i umiejętność współdziałania.
Celem nadrzędnym innowacji jest stymulowanie rozwoju funkcji słuchowych oraz sprawności grafomotorycznej w atrakcyjnych dla uczniów propozycjach zabaw, co przełoży się na wyższy poziom umiejętności szkolnych.
Cele ogólne: usprawnianie motoryki dużej i małej, doskonalenie koordynacji wzrokowo -ruchowej, nabycie płynności pisania oraz zwiększenie tempa pisania, wyrabianie szybkiej reakcji na bodziec dźwiękowy, wzrokowy i ruchowy, rozwijanie percepcji słuchowej, stymulowanie rozwoju intelektualnego, wzbogacenie słownika czynnego i biernego, rozwijanie umiejętności społecznych oraz obszaru emocjonalnego.
Cele szczegółowe: Uczeń: usprawnia małą i dużą motorykę, orientuje się w schemacie ciała, przekracza linię środkową ciała, doskonali precyzję ruchów ręki oraz chwyt narzędzia pisarskiego, rozwija percepcję słuchową, szybko reaguje ruchowo na sygnały słowne, dźwięk, ciszę, sygnały wzrokowe i ruchowe, współpracuje w grupie.