Projekt „Szkoła międzypokoleniowa”

          W lutym i marcu 2025 roku w Naszej szkole realizowany był projekt Szkoła międzypokoleniowa, którego celem było zorganizowanie warsztatów podnoszących kompetencje cyfrowe seniorów, zaangażowanie w te działania uczniów, a przede wszystkim otwarcie szkoły na wyjątkowy dialog młodszego i starszego pokolenia.
         Przed rozpoczęciem warsztatów uczniowie klasy 7a, 8a oraz 8b wzięli udział w szkoleniu, którego celem było uwrażliwienie ich na potrzebę okazania empatii, wykazanie się cierpliwością oraz wyrozumiałością wobec uczestników warsztatów.
          Pierwszy moduł tematyczny został poświęcony bezpieczeństwie w Internecie. Uczniowie zaangażowani w realizację projektu w krótkim wstępie wyjaśnili seniorom, m.in. czym jest przeglądarka internetowa, poczta e-mail, jakie są rodzaje komunikatorów. Uczniowie omówili wiele ważnych kwestii, m.in. programy antywirusowe, aktualizacje oraz silne hasła. Następnie uczniowie pracowali, wspólnie z seniorami, przy komputerach. Ćwiczenia, które wykonywali to, m.in.: zakładanie poczty internetowej, przesyłanie prostych wiadomości z załącznikami.
          Kolejny moduł tematyczny dotyczył ukazania możliwości technologii cyfrowej jako wsparcie w codziennych sprawach. Te warsztaty poruszały kwestie związane z bezpiecznymi zakupami online, a także wskazanie seniorom możliwości wykorzystania aplikacji tj. mObywatel, Internetowe Konto Pacjenta, Profil Zaufany, czy platforma E-usług.gov.pl. Uczniowie zaprezentowali również m.in.: najpopularniejsze strony i platformy streamingowe służące do oglądania filmów i seriali online, a także strony, dzięki którym można obejrzeć koncerty i wydarzenia na żywo. Uczniowie przygotowali zadania dla seniorów, tj.: wyszukanie dowolnego filmu, wspólna gra w szachy, posługiwanie się nawigacją oraz wyszukiwanie połączeń komunikacji miejskiej, wirtualne zwiedzanie muzeum.
           Ostatni moduł tematyczny poświęcony został zagrożeniom w Internecie. Uczniowie przygotowali scenki rodzajowe poruszające kwestię oszustw, w tym szczególnie phishingu. Młodzież zaprezentowała trzy najczęściej spotykane metody wyłudzania pieniędzy: „na wnuczka”, fałszywy policjant oraz fałszywy pracownik banku. Krótkie przedstawienie zostało przygotowane i nagrane przez koordynatora projektu. Uczniowie przygotowali również dla seniorów kilka fałszywych wiadomości e-mail, które wspólnie analizowali, wskazując te elementy, które powinny zaniepokoić i zwrócić uwagę na to, że może to być oszustwo.
            Podsumowując, realizacja projektu była wspaniałą okazją dla zaangażowanych uczniów nie tylko do podniesienia własnych kompetencji cyfrowych, ale przede wszystkim do wejścia w rolę mentora, który mógł dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami. Seniorzy byli zachwyceni postawą i otwartością uczniów, którzy spisali się znakomicie. Był to również bardzo owocny czas dla nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu: Anna Szrajbrowska-Winiecka, Iwona Szymańska, Julia Łucka, Monika Koszalik, Magdalena Korcz.

koordynator projektu: Paulina Szafrańska
szkolenie
moduł I
moduł II
moduł III
SPOT